Oznaczenia pojazdów elektrycznych
EV –ang. electric vehicle – pojazdy z silnikiem elektrycznym, zaliczamy tu trolejbusy, elektrowozy oraz skutery elektryczne.
BEV –ang. battery electric vehicle – pojazdy elektryczne, w których silnik czerpie napieceie z wbudowanych baterii.
Rodzaje ładowania
Ładowanie AC – wbudowany w samochodzie prostownik zmienia pobierany z sieci prąd zmienny w prąd stały.
Ładowanie DC – prąd przemienny jest zamieniany na prąd stały poza samochodem, na przykład w stacji ładowania. Ładowanie ma większą moc, dzięki czemu proces trwa krócej.
Gdzie ładować samochód elektryczny i ile czasu to zajmuje?
Dom / garaż
Pierwszą z nich jest ładowanie pojazdu z gniazdka elektrycznego ze swojego domu, niestety opcja dostępna dla osób z własnym garażem. Ładowanie jednak w domu jest mało wydajne, ładowanie trwa długo i wystarcza na codzienne niedalekie trasy (wg danych, statystyczny Kowalski pokonuje średnio 45 km dziennie, bez względu na rodzaj samochodu). Możemy skorzystać z taryfy nocnej i podłączyć auto do sieci w tym czasie, a rano ruszyć w trasę.
Stacje ładowania na mieście
Jeśli nie dysponujemy garażem, możemy skorzystać z ładowarek dostępnych przy biurowcach oraz w miejscu pracy (w większych miastach). Aby naładować w pełni auto wystarcza kilka godzin – czas spędzony w pracy. Na terenie województwa pomorskiego zaczęły się pojawiać –póki co – darmowe ładowarki sponsorowane przez Energa, w Tczewie taką ładowarkę mamy od roku przy Urzędzie Miasta o mocy 22kW.
Szybkie ładowarki
Możemy skorzystać z szybkich ładowarek, które ładują pojazd prądem stałym o mocy od 40kW wzwyż. Ta opcja wygodna dla osób, które pokonują wiele kilometrów dziennie. Jeśli jesteś w trasie, podczas przerwy na kawę i przekąskę naładujesz swoje auto. Średnio ładowarka o mocy 50kW ładuje z prędkością 25minut na każde 100 kilometrów. W Polsce swoją sieć wzdłuż głównych dróg i autostrad rozbudowuje Green Way.
Mapa płatnych i bezpłatnych stacji ładowania samochodów elektrycznych
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Ładowanie domowe
Jesteśmy przed zmianami w cenach prądu, ale przyjmijmy, że jak dotychczas średnia cena za 1kWh to ok. 0,60 zł, a w taryfie G12 (niższe opłaty za kWh w godzinach nocnych) – ok. 0,35 zł. Średnie zużycie energii przez najpopularniejsze elektryki to ok. 16-18 kWh na 100 km. Każde przejechane 100km to wydatek w przedziale 6-11 zł. To tak jakby diesel przejechał 100km na nieco ponad litrze do dwóch oleju.
Stacje szybkiego ładowania
Na szybkiego ładowania prądem stałym o mocy powyżej 40kW -1 kWh kosztuje około 2,20 zł. W zależności od pokonywanych miesięcznie kilometrów można skorzystać z różnych ofert cenowych.
Porównanie kosztów przejechania 1000km
PRZYKŁAD:
Samochód Nissan Leaf z baterią 40kWh, “spalanie” 16,5 kWh/100km;
cena energii w domu – 0,35zl w taryfie nocnej;
cena energii na płatnej stacji szybkiego ładowania - 2,20zł.
100% ładowanie na stacji – 363,00 zł
40% ładowanie na stacji + 60% ładowanie w domu – 178,97 zł
30% ładowanie na stacji + 70% ładowanie w domu – 149,40 zł
Jak daleko zajadę samochodem elektrycznym na jednym ładowaniu?
W Europie do określenia zasięgu samochodu elektrycznego stosowana jest procedura WLTP, która podaje wyniki średnio o 13 % wyższe od realnych zasięgów. Na uwadze możemy mieć wskaźnik WLTP, jeśli poruszamy się niemal wyłącznie po mieście.
W Ameryce do wyznaczania zasięgów samochodów elektrycznych wykorzystywana jest procedura EPA.
Oto przykłady zasięgów wybranych aut elektrycznych:
Spadek zasięgu
Temperatura za zewnątrz - przy mrozie, niskich temperaturach zasięg może spaść do 80%.
Znaczenie też ma, czy poruszasz się po mieście czy też autostradzie. Na autostradzie (prędkość 140km/h) zasięg spadnie do 75%.
Co chwalą sobie użytkownicy aut elektrycznych?
Choć cena samochodu jest wyższa od tradycyjnego auta to właściciele mogą liczyć na darmowe koszty parkowania w mieście i tańsze przeglądy. Kierowcy mogą poruszać się po bus pasach oraz wjeżdżać do zielonych stref. Użytkownicy aut elektrycznych podkreślają też zalety, które trudno wycenić, jak np. cisza czy zerowa emisja spalin.
Jak nie full elektryk to może hybryda? Tu poczytaj :–)
Jeżeli jest coś, o co chciałbyś zapytać, albo coś dodać zachęcamy do zostawienia komentarzy :–)