Jak napompować oponę przy użycia kompresora?
Zaświeciła Ci się kontrolka czujnika opon na desce rozdzielczej? Zastanawiasz się czy zatrzymać samochód czy może powolutku jechać dalej? W zależności od tego czy jedziesz na zwykłych oponach czy runflat masz dwa wyjścia. Mając opony runflat możesz jechać dalej z prędkością określoną przez producenta, zazwyczaj jest to 80km/h. Jeśli masz zwykłe opony zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu na drodze i obejrzyj stan fizyczny opony. Jeśli nie widzisz znacznej utraty powietrza w oponie, podjedź na najbliższą stację benzynową i napompuj oponę kompresorem.
Z pewnych względów warto dbać o prawidlowe ciśnienie opon, zanim zaświeci się nam kontrolka. Warto o tym pamiętać, aby kontrolować ciśnienie opon przynajmniej raz na miesiąc.
Dlaczego należy dbać o odpowiedni poziom ciśnienia w oponach?
Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach ma istotny wpływ na zachowanie optymalnej przyczepności samochodu, tym samym na nasze bezpieczeństwo. Regularne pompowanie opon przekłada się na zachowanie parametrów technicznych opony oraz ekonomiczną jazdę.
Za mało powietrza w oponie
Niedopompowana opona w kole sprawia, że źle steruje się autem. Szczególnie na zakrętach, możemy odczuwać charakterystyczne ściąganie kierownicy w prawo albo w lewo. Wydłuża się droga hamowania i zmniejsza się przyczepność. Oprócz tych niedogodności dla nas za kierownicą, zwiększa się opór toczenia opony, to wpływa na większe spalanie oraz szybsze zużycie opony.
Za dużo powietrza w oponie
Zbyt mocno napompowane koła obniżają z kolei komfort jazdy. Zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że konstrukcja opony jest zbyt sztywna i nie absorbuje nierówności na drodze w optymalnym stopniu. W rezultacie zawieszenie zużywa się szybciej. Nadmiernie napompowane opony są bardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne, przykładowo przy podjeżdżaniu na krawężniki.
Jakie wybrać prawidłowe ciśnienie w oponie?
W każdym aucie znajdują się tabele z wartościami, jakie zaleca producent przy pompowaniu koła. Można je znaleźć na słupku przy miejscu kierowcy, przy wlewie paliwa (np. Skoda), schowku samochodowym, instrukcji samochodowej. Ciśnienie powietrza w oponie zalecane przez producenta to ciśnienie zimnej opony. Czyli najlepiej zajedź pod kompresor na początku swojej trasy zanim opona się nagrzeje bądź odczekaj 30 minut, aż temperatura opony się ustabilizuje. W rozgrzanej oponie powietrze może zwiększyć swoją objętość o 0,3bara.
Aby wybrać prawidłowe ciśnienie należy zwrócić uwagę na:
- Obciążanie pojazdu - jeżeli zabierasz w podróż całą rodzinę i pełen bagażnik walizek to należy wybrać wyższą wartość;
- Rozmiar opony – oznaczone symbolem np: R14, R15, R16, R17;
- Temperatura – w zależności od pory roku, zimą przy mrozach i latem przy upałach powinniśmy wybrać inną wartość. Odpowiednio zimą opony powinny być pompowane więcej a latem mniej. Przyjmuje się, że z każą różnicą temperatur o 10°C, poziom ciśnienia powinien różnic się o 0,1bara. Przez przewidywanymi mrozami powinniśmy zajechać na stację i podpompować opony o 0,2 bara, chyba że producent opony nie zezwala.
- Jak masz problem z doborem ciśnienia na Oponeo jest kalkulator ciśnienia opon
Jak obsłużyć kompresor i napompować oponę?
Postępuj krok po kroku, zgodnie z poniższymi punktami.
krok 1
Odkręć nakrętkę wentyla w oponie. Trochę powietrza może ulecieć.
krok 2
Chwyć pistolet kompresora i równocześnie wciskając języczek blokady włóż go na wentyl - dociśnij pistolet - puść język blokady.
krok 3
Na kompresorze znakiem +/- wybierz pożądaną wartość, np. z 2.0 na 2.2 bar
krok 4
Po napompowaniu opony usłyszysz sygnał dźwiękowy.
krok 5
Wciśnij język blokady i ściągnij pistolet z wentyla.
krok 6
Zakręć nakrętkę na wentylu. Dokręć, tak aby powietrze nie uchodziło.
Dlaczego ubywa nam powietrza w oponie?
W trakcie eksploatacji spada ciśnienie w oponie, wpływać na to może kilka czynników:
- Naturalnie, przez strukturę opony;
- Uszkodzony wentyl. Przy zniekształconym zaworze, tygodniowo z opony może nam uciekać 0,2-0,7 bara ciśnienia;
- Zły montaż opony;
- Drobne uszkodzenia opony, gwóźdź.
Jeśli co kilka dni musisz dopompowywać koło, możliwe że dotknął Cię jeden z powyższych porblemów i czas odwiedzić warsztat wulkanizacyjny.
Pamietaj!
Jedź bezpiecznie 🙂