Seat Leon - generacje i silniki
Seat Leon jest przedstawicielem klasy kompaktowej hiszpańskiej marki. W styczniu 2020 została zaprezentowana czwarta generacja kompaktu. I generacja była produkowana w latach 1999 – 2005, II generacja 2005 – 2012, III generacja 2013 – 2020.
Opisywany model należy do trzeciej generacji. Był produkowany w 3 wersjach nadwoziowych hatchback 3D i 5D oraz w wersji kombi SW. Były też wersje specjalne CUPRA.
Gama jednostek napędowych jest szeroka i obejmuje zarówno silniki benzynowe i diesle.
Silniki benzynowe:
Silniki diesel:
Test Seat Leon ST z silnikiem 1,5 TSI o mocy 130 KM
Testowany egzemplarz to Seat Leon ST z silnikiem benzynowym 1,5 TSI o mocy 130 KM.
Maksymalny moment obrotowy to 200 Nm w zakresie 1400 - 4000 obr/min.
Silnik wyposażony jest w technologię aktywnych cylindrów (ACT – Active Cylinder Technology). System powoduje odłączanie w sprzyjających warunkach dwóch cylindrów. Robi to w sposób niezauważony, jedynie komunikat na wyświetlaczu informuje nas o odłączeniu dwóch cylindrów. Powoduje to zauważalne obniżenie zużycia paliwa. Wg producenta wynosi 5 l na 100 km. U mnie średnia przy normalnej, trochę dynamicznej jeździe wynosi 6,7 litra.
Jeśli chodzi o osiągi to sprint do setki zajmuje 9,4 s a prędkość maksymalna 203 km/h. Silnik współpracuje z 6 biegową manualną skrzynią biegów, która bardzo sprawnie i precyzyjnie zmienia przełożenia.
Zawieszenie
Zawieszenie jest zbudowane na platformie podłogowej MQB. Na tej samej, na której zbudowane są m.in. Skoda Octavia III czy Golf VII. Przód jest oparty na kolumnach McPhersona a z tyłu jest belka skrętna. Wspomaganie układu kierowniczego jest elektryczne.
Podczas jazdy samochód zachowuje się bardzo stabilnie. Zawieszenie jest w miarę sztywne i dobrze trzyma się drogi. Leon jest wyposażony w liczne systemy zapewniające bezpieczeństwo mi.in. ABS, ESP, Multi Collision Brake, 7 poduszek powietrznych W testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał 5 gwiazdek.
Visual
Wersja kombi ma dynamicznie poprowadzone linie nadwozia a dzięki liftingowi przeprowadzonemu w 2017 roku wygląda nowocześnie.
Kolor Boheme Purple, 16 calowe alufelgi, przyciemniane szyby i światła FULL LED nadają wyrazisty wygląd i samochód może się podobać.
Wnętrze
Wnętrze jest wykonane z dobrych materiałów, a deska rozdzielcza jest dobrze rozplanowana. Obsługa samochodu jest prosta i intuicyjna. Siedzenia są wygodne, podgrzewane, z regulacją podparcia lędźwiowego i wysokości nawet w dłuższych trasach nie powodują zmęczenia. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra dzięki cienkim słupkom A.
Kabina jest przestronna. Jest dużo miejsca zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie. Ewentualny montaż fotelików dziecięcych jest prosty dzięki zaczepom Isofix. Bagażnik wersji kombi mieści 587 litrów a po rozłożeniu siedzeń 1470 l. Bagażnik ma regulowana podłogę. Przestrzeń trochę ogranicza opadająca linia dachu.
Seat Leon wersja Full Led
Wersja wyposażenia FULL LED charakteryzuje się bogatym wyposażeniem obejmującym m.in.:
- 8 – calowy kolorowy ekran dotykowy,
- światła LED przód i tył,
- 16 calowe alufelgi,
- przyciemniane szyby,
- podgrzewane fotele,
- czujniki parkowania przód i tył,
- czujnik deszczu i zmierzchu,
- tempomat,
- automatyczna dwustrefowa klimatyzacja,
- elektryczny hamulec ręczny z funkcją Auto Hold.
Seat oferuje swoim samochodom 5 lat gwarancji ograniczoną do przebiegu 150 tys. km.
Seat Leon wersja Full Led - wymiary i dane techniczne
Silnik
1,5 TSI 4-cylindry
Moc
130 KM
Max. moment obrotowy
200 Nm przy 1400-4000 obr/min
Pojemność silnika
1498 cm3
Długość
4549 mm
Szerokość
1816 mm
Wysokość
1401 mm
Rozstaw osi
2636 mm
Pojemność bagażnika
587 – 1470l
Prędkość maksymalna
202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Spalanie producent/testowe
5,0 l/6,7l