Systemy bezpieczeństwa w samochodach — technologie wspomagające bezpieczną jazdę

Współczesne samochody wyposażone są w liczne systemy bezpieczeństwa. Mogą one informować o zagrożeniach drogowych, wspomagać kierowcę podczas prowadzenia auta w trudnych warunkach czy minimalizować szkody powypadkowe. Nowoczesne technologie zwiększają więc bezpieczeństwo na drodze, a w wielu sytuacjach wręcz ratują życie. Warto zatem poznać najważniejsze i najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w samochodach.

Systemy bezpieczeństwa informujące o zagrożeniach

Zacznijmy od systemów bezpieczeństwa w autach, których celem jest informowanie i zwiększanie świadomości kierowcy o potencjalnych zagrożeniach na drodze. Tego rodzaju systemy bezpieczeństwa pomagają zachować czujność na drodze i dostarczają informacji istotnych dla zachowania bezpieczeństwa.

BLIS (ang. Blind Spot Information System) jest systemem monitorującym to, co dzieje się w tzw. “martwym polu”. Jest to obszar, który jest dla kierowcy niewidoczny w lusterkach bocznych i lusterku tylnym. Jego istnienie wynika z tego, że lusterka nie są w stanie objąć całego obszaru wokół pojazdu. System BLIS z pomocą kamer monitoruje ten obszar i informuje o pojawiającym się zagrożeniu (np. znajdującym się w “martwym polu” aucie). System bezpieczeństwa BLIS pomaga zatem uniknąć kolizji, szczególnie przy zmianie pasa ruchu. W taki system wyposażony jest samochód Seat Leon ST dostępny w naszej flocie.

AFIL (Lane Assist) to system ostrzegający o niezamierzonym przekroczeniu linii, czyli np. o zjechaniu z pasa ruchu. Kamery znajdujące się z przodu lusterek bocznych na bieżąco monitorują sytuację na drodze. W przypadku przekroczenia linii uruchamiają alarm w formie wibracji pasa bezpieczeństwa lub fotela. System bezpieczeństwa AFIL nie uruchamia się, kiedy kierowca włączy kierunkowskaz i zasygnalizuje zamiar skrętu lub zmiany pasa.

Z tym systemem powiązany jest LKA, czyli system utrzymania pasa ruchu. Może on przejąć automatyczną kontrolę nad układem kierowniczym w celu utrzymania pojazdu w liniach.

Systemy bezpieczeństwa w samochodzie mogą monitorować nie tylko sytuację na drodze, ale również samego kierowcę. Przykładem jest DAW, czyli system monitorujący koncentrację uwagi. System DAW uczy się typowych zachowań kierowcy na drodze. Można powiedzieć, że poznaje jego styl jazdy, a następnie reaguje na odstępstwa od typowych zachowań — zwolnione reakcje, zmianę dynamiki jazdy itp.

Coraz częściej w autach montuje się też systemy typu Driver Alert, które w różny sposób wykrywający zmęczenie kierowcy. Mogą one reagować na nagłe ruchy, spowolnione reakcje i inne zachowania świadczące o zmęczeniu, ale mogą też monitorować twarz kierowcy w poszukiwaniu fizycznych oznak zmęczenia. System ten posiada Skoda Superb, która jest dostępna dla naszych klientów w naszej flocie.

Systemy bezpieczeństwa wspomagające układ hamulcowy

Ważną grupę stanowią te systemy bezpieczeństwa, które w różny sposób wspomagają układ hamulcowy, a nawet przejmują nad nim automatyczną kontrolę. To technologie, które znacząco poprawiają bezpieczeństwo na drodze przez pomoc w unikaniu kolizji lub minimalizowanie ich konsekwencji.

ABS to jeden z najpopularniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodach. Zapobiega on blokowaniu kół w czasie hamowania, co pozwala uniknąć wpadania w poślizg i umożliwia skręcanie w trakcie hamowania. System sprawdza prędkość obrotu każdego koła i na tej podstawie kontroluje ciśnienie w układzie hydraulicznym dla każdego obwodu osobno.

Inny system wspomagający układ hamulcowy to BAS, czyli asystent hamowania. Stanowi on wsparcie dla systemu ABS. Uruchomienie ABS-u wymaga bowiem bardzo silnego naciśnięcia hamulca, z czego wiele osób nie zdaje sobie sprawy. BAS mierzy szybkość naciskania hamulca, na podstawie czego wykrywa sytuacje awaryjne i zwiększa ciśnienie w układzie hydraulicznym. Działa zatem jak mocne dociśnięcie pedału hamulca, co pozwala na pełne uruchomienie systemu ABS.

Z ABSem i BASem połączony jest system EBD, który pomaga odpowiednio rozłożyć siły hamowania na poszczególne koła. Zapewnia to krótsze hamowanie i większą stabilność pojazdu.

Znaczne zwiększenie bezpieczeństwa zapewniają też systemy automatycznego hamowania. Może to być np. FCA, czyli system unikania kolizji czołowych z wykrywaniem pieszych. System ten identyfikuje zagrożenia przed autem i automatycznie uruchamia hamulce w razie konieczności. Od 2022 roku system FCA ma być obowiązkowo montowany we wszystkich nowych autach wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej. System ten jest standardem w Opel Insignia Sports Tourer.

Podobnie działa system Front Assist. Służy on jednak kontroli odstępu od auta jadącego przed nami. Tu również w przypadku wykrycia zagrożenia (potencjalnej kolizji z autem z przodu) automatycznie uruchamiają się hamulce.

Rozwinięciem tej technologii jest system ICC (znany też jako ACC) zapewniający zachowanie bezpiecznego odstępu. On również monitoruje odległość od auta poprzedzającego. Zamiast jednak prostej opcji hamowania awaryjnego, ICC pomaga utrzymać stałą odległość. Może zatem zarówno zwolnić, jak i przyspieszyć auto, aby utrzymać się za jadącym z przodu pojazdem.

Systemy bezpieczeństwa w samochodach — kontrola trakcji i stabilizacja auta

Ważnymi systemami bezpieczeństwa są także te związane z kontrolą trakcji i stabilizacją auta. Systemy te często powiązane są z układem hamulcowym i działają w połączeniu z technologiami wymienionymi powyżej.

ESP jest systemem stabilizacji toru jazdy, który od 2015 roku montowany jest obowiązkowo we wszystkich nowych autach. Ten system bezpieczeństwa pomaga kontrolować kierunek jazdy poprzez wprowadzanie drobnych poprawek do ruchów kierownicy. Dzięki temu możliwe jest np. uniknięcie wpadnięcia w poślizg, utrzymanie stabilności podczas wchodzenia w zakręty czy nagłego hamowania.

TCS (znany też jako TC) to z kolei system, który zapobiega buksowaniu kół podczas przyspieszania. Pozwala to zachować wysoką przyczepność nawet na śliskiej nawierzchni. System ten wykorzystuje elementy ABSu.

Stabilizację w czasie wchodzenia w zakręty zapewnia system ESC, który może przejmować kontrolę nad systemami ABS i ASR. ESC automatycznie przyhamowuje wybrane koła, kiedy wykryje tendencję do wyślizgiwania się auta z zakrętu. Z ESP powiązany jest system VSM, który stabilizuje auto w przypadku wykrycia utraty przyczepności jednego z kół.  W naszej flocie system ten posiada samochód Kia Sportage S.

Wspomnieć warto też system HAC, który pomaga podczas ruszania na wzniesieniu. Zasada jest tu prosta — auto stojące na wzniesieniu ma zablokowane koła, nawet kiedy kierowca zdejmie nogę z hamulca. Odblokowanie kół następuje dopiero przy naciśnięciu pedału gazu. Uruchomienie systemu może być w pełni automatyczne lub może wymagać głębszego wciśnięcia hamulca po zatrzymaniu auta.

Znajdź nas

Adres
ul. Obrońców Westerplatte 3 lok. 1
Tczew, 83-110

Zadzwoń
+ 48 603 592 691

Godziny
Proszę dzwonić

grudzień 2021
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Dodaj komentarz


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.


Uczeń podstawówki

1 miesiąc ago

Dziękuję za ten artykuł. Nieoceniony przy prezentacji na EDB!

Alicja Świder

3 tygodnie ago

Dziękujemy za czytanie 🙂 Cieszymy się że byliśmy pomocni 🙂

wypożyczalnia samochodów, wypożyczalnia aut Malbork, Pruszcz Gdański, Starogard, Tczew

Kontakt:

INFOLINA 24H
+48 603 592 691

kontakt@nhrentalcars.pl

NH Rental Cars
ul. Obrońców Westerplatte 3 lok.1
83-110 Tczew, woj. pomorskie

2023 NH Rental Cars © All Rights Reserved