Słowem wstępu co to jest TCO

Z angielskiego Total Cost of Ownership (całkowity koszt posiadania) zgodnie z Gardner Inc jest to całkowity koszt pozyskania, instalowania, użytkowania, utrzymania i pozbycia się określonego aktywa na przestrzeni określonego czasu. 

Chcesz mądrze kupić samochód? Decydując się na zakup nowego lub używanego pojazdu musimy wziąć pod uwagę koszty związane z paliwem, ubezpieczeniem, serwisem, finansami i utratą wartości samochodu. 

A więc na koszt zakupu samochodu należy patrzeć trochę szerzej niż tylko wydana gotówka lub miesięczne raty kredytu czy leasingu. 

Koszt pozyskania

Koszt pozyskania jest rzadko brany pod uwagę przez kupujących szczególnie używane samochody. Łatwo da się zapomnieć koszty dojazdów w celu weryfikacji ogłoszeń motoryzacyjnych, kupna samochodu w miejscu oddalonym o kilkaset kilometrów od miejsca zamieszkania, potrzeba angażowania kolejnej osoby z drugim samochodem. 

Koszt instalowania

W przypadku kupna używanego samochodu można wliczyć koszty rejestracji oraz wszystkie wydatki niezbędne do przywrócenia pojazdowi odpowiednich parametrów technicznych niezbędnych do dalszej prawidłowej eksploatacji. Sprzedający używane samochody raczej rzadko inwestują w nie przed sprzedażą.

Do wydatków tych można zaliczyć: kupno opon, wymiana oleju, filtrów, rozrządu, przegląd klimatyzacji, koszty rejestracji itp. 

Koszt użytkowania i utrzymania:

Koszty związane z paliwem

Przed zakupem jednym z najważniejszych pytań jest jaki rodzaj napędu wybrać: silnik benzynowy, diesel lub LPG. Dochodzi do tego jeszcze moc. Każdy chciał by jej jak najwięcej, ale ekonomika jest nieubłagana. Koszt paliwa LPG jest najtańszy. Dochodzą jednak pewne niedogodności związane z: mniejszym bagażnikiem (gdzieś butla musi się zmieścić), częstszym tankowaniem, droższym przeglądem rejestracyjnym i serwisem, zakazem wjazdu do parkingów podziemnych, problemem ze znalezieniem dobrego mechanika, szybszym zużyciem silnika.

Porównując ceny benzyny i diesla można założyć podobne ceny za litr. Diesel będzie oczywiście potrzebował mniej litrów na pokonanie 100 km. Ta oszczędność może szybko zostać zniwelowana przez drogie naprawy układu wtryskowego i dwumasowego koła zamachowego. Obecnie doszedł do tego negatywny klimat związany z silnikami diesla.  Niedawno uchwalona ustawa o elektromobilności pozwala tworzyć miastom tzw. Strefy czystego transportu z zakazem wjazdu pojazdom niespełniającym odpowiednich norm. Przekłada się to na coraz szybszy spadek wartości takich samochodów związany z masowym napływem niechcianych „trucicieli” za naszej zachodniej granicy, gdzie w wielu miastach już obowiązują restrykcyjne przepisy.

Koszty finansowe

Kupno samochodu jeśli nie mamy odpowiednich zasobów gotówki wiążę się też z kosztami finansowymi. Są to koszty odsetek rat kredytowych czy leasingowych, opłaty przygotowawcze, opłaty manipulacyjne np. banki pobierają opłaty za korzystanie z towarzystw ubezpieczeniowych bez pośrednictwa banku. Przed wyborem finansowania warto jest porównać kilka ofert kredytu, leasingu czy coraz bardziej popularnego samochodu na abonament, który dla wielu będzie najtańszą opcją.

Ubezpieczenie

Przed kupnem ubezpieczenia warto jest odwiedzić multiagencję ubezpieczeniową w celu porównania kilku towarzystw ubezpieczeniowych. Przy wyborze samego OC nie ma problemu – decyduje cena. Wybierając ubezpieczenie AC musimy dokładnie przeanalizować OWU a zwłaszcza punkt dotyczący wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. Warto jest wykupić dodatkowo ochronę przed utratą zniżek, gdybyśmy spowodowali stłuczkę. Ostatnio pojawiły się w Polsce nowe ubezpieczenia wykorzystujące system telemetryczny, którego zadaniem jest zdalne zbieranie i analizowanie informacji o stylu jazdy kierowcy.  Ubezpieczenie znane pod skrótem UBI (z angielskiego Usage Based Insurance) to polisa, której cena powiązana jest ze stylem jazdy danego kierowcy. Im bardziej płynne i spokojniejsze prowadzenie samochodu, tym ubezpieczenie może być tańsze.  Więc jeśli nie przeszkadza nam zainstalowane w samochodzie urządzenie, i to że ktoś zbiera i analizuje dane o naszym stylu jazdy jest to opcja warta rozważenia. Można zaoszczędzić około 30%. 

Serwis

Serwis to czynnik, który jest najtrudniejszy do przewidzenia. Jednak przy odrobinie wysiłku możemy założyć pewne rzeczy i ograniczyć koszty.

Opony – koszt opon zależy głownie od rozmiaru. Im większe tym droższe. Jeśli założymy, że w polskim klimacie na zimowych oponach jeździ się 5 miesięcy w roku oraz, że powinno się je eksploatować na maksymalnie 40 tys. km a na letnich jeździmy przez pozostałą część roku i powinno się je eksploatować przez 60 tys. km możemy wyliczyć koszt dla całego przewidywanego okresu eksploatacji. 

Skrzynia biegów

Kupując używany samochód bez wiarygodnej historii serwisowej bezpieczniejszym wyborem będzie skrzynia manualna z powodu dużych kosztów napraw skrzyń automatycznych. Kupując nowy warto przemyśleć czy warto jest dopłacać kilka tysięcy złotych za „automat” dla większego komfortu podróżowania. 

Silnik

Prosty, benzynowy silnik, bez turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku będzie najtańszą i najbezpieczniejszą opcją. Wszystkie nowoczesne jednostki z turbodoładowaniem, bezpośrednim wtryskiem, zmiennymi fazami rozrządu, filtrem cząstek stałych itp. wykonanymi w ramach downsizing to potencjalne źródło wielu kosztownych wydatków. 

Oświetlenie

Ksenony przeważnie wymagają dopłaty w wysokości kilku tysięcy złotych. I choć przejedziemy na nich bez problemu kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, to kiedy dojdzie do wymiany (zalecana parami), będziemy musieli zapłacić wielokrotnie więcej, niż gdybyśmy wymieniali tradycyjne żarówki halogenowe. Obecność reflektorów ksenonowych wiąże się także przeważnie (wyjątkiem są reflektory o mniejszej mocy) z obecnością niezbędnego dodatkowego osprzętu – w tym m.in. systemem automatycznego poziomowania czy spryskiwaczami.

Lakier

Warto jest dopłacić do  samochodu z lakierem metalicznym. Taki samochód będzie cieszył oko podczas eksploatacji i będzie łatwiej go odsprzedać za większe pieniądze ( nie od dziś wiadomo, że wielu klientów kupuje auto wzrokiem). 

Części zamienne

Należy zrobić porównanie najczęściej wymienianych części (klocki i tarcze hamulcowe, filtry, sprzęgło, elementy zawieszenia, układ wydechowy). 

 

Ostatnią bardzo ważną, często niedocenianą kwestią jest utrata wartości pojazdu. 

Dlaczego wartość rezydualna powinna być ważna dla każdego?

Spójrzmy na przykład:

• Samochód A – cena 60tys. zł  - wartość rezydualna po trzech latach 55% czyli 33 tys. zł

• Samochód B – cena 57 tys. zł – wartość rezydualna po trzech latach 50% czyli 28,5 tys. zł

Przyjmując, że wszystkie inne parametry związane z eksploatacją są na tym samym poziomie, to po odsprzedaży obu samochodów wiemy, że samochód A kosztował nas 27 tys. zł natomiast samochód B 28,5 tys. zł.  

Podsumowując, choć auto B w salonie kosztowało mniej, to na końcu okazało się być o 1,5 tys. zł droższe od samochodu A, który na początku kosztował więcej. 

 

 

Na spadek wartości największy wpływ ma:

1

Marka

np. Toyota traci mniej na wartości niż np. Citroen

2

Wyposażenie

Nie ma co się łudzić, że dokupowane wyposażenie się zwróci przy odsprzedaży samochodu – im droższy i lepiej wyposażony samochód tym większa utrata wartości.

3

Wypuszczanie nowych modeli na rynek

Obecnie nowe generacje modeli są wypuszczane na rynek co 6 lat a w międzyczasie jest jeszcze lifting po trzech latach. Wypuszczenie na rynek nowej generacji modelu powoduje gwałtowny spadek wartości poprzedniej generacji (każdy chce jeździć aktualną generacją modelu).

4

Silnik

Obecnie samochody z silnikami diesel tracą szybciej na wartości niż ich benzynowe odpowiedniki.